السبت، 31 يناير 2009

كفى..




حلقات مفرغة ..
دوائر.. دوائر ..




***


آهاات ..
قطرات ندى الدموع ..
تسقط..
لتروي عطش أحزان تولد من عدم ..
وفجأة !.. آتاني ألم..
وفجأة !.. صادفني فراق ..
وفجأة !.. أصارع وجع غير محتمل ..
وفجأة !.. أعلم أنني فقدت القدرة على استعادة الابتسام ..
وفجأة !.. ينتابني شعور بفقدان الأمل ..
وفجأة .. تختفي أي دهشه ..
لم يعد هناك ما يَصدُم..
لم يعد هناك ما لا يقتل ... من فرط الألم ..




***




لم يكن يعنيني أن أراه كل يوم ..
لم يكن يعنيني سماع صوته ..
لم يكن يهمني تواجده أو تغيبه..
لم أكن أبحث عنه ..
الآن ..
وفي كل ورقه .. وبكل نقطة حبر تسقط من قلم ..
تُرسم صورته..
ويختفي أثره..
الآن أفتقدة .. الآن أتذكر أنني رأيته يوماً هنا ..
الاآن أذكر همسات صوته بكلمات لم تكن لي ..
الآن أبحث عنه بينهم ..
الآن يهمني لو كان هنا .. لو أني أراه يأتي مجدداً..


***



لا أحمل له ذكريات معي ..
لكنني أتذكرة كمن لو كان يحيا حياتي ..
يفعل ما أفعل ..
له ما لي ..
أحباب .. أصدقاء .. أهل ومعارف .. أو حتى أداه استخدمها يوماً .. أو مشطاً تخلل خصلات شعره .. أو ورقه ربما لمسها بيده ..
أو أسماً ينادى به في صفحة غياب ..
لا أعترض على تلك الحقيقه .. انما
فقط .. أنا أفتقده ..
أشعر أن روحي أقتلعت مني ..
لمن لم أعرف .. فكيف لو كنت أعرفه ؟!


***

دوائر .. دوائر ..
أنا تائهه في سكك ضياع .. كلها تؤدي إلى حزن ..
فلما احتار فيمن أختار ؟

لاتحزن .. لا تحزن .. لن أحزن ........!
لكن ..
رغما عني سأموت ألماً..
رغماً عني سأرسم ابتسامتي المزيفه من جديد ..
ورغما عني سأحاول أن أُسعد من حولي .. لوهمي بأن ماليس على مايرام ... سيكون خيراً ..
وسأُضحك الجميع ببسمات ربما آلمتني ..
فما بين فتحة ثغر وارتفاع شفاة ..
يُفتح جرح .. وتسيل دماء ..
ابكي داخلياً وأنزف ..
أحاول ترقيع آلامي .. ولكن ..
قد بليت ... فماذا أرقع ؟؟


***

دوائر .. دوائر..
....
دوائر ..
....
فقط دوائر ..
كلها ها هنا .. في عقلي ..
كلها تدور .. كلها تتحدث ..
كلها تأمرني بتنفيذ ما تطلب .. وتطلبه الآن .. الآن وليس آجلاً..
كلها .. كلها ..
كتروس في ساعة .. لاتتوقف ..
تدور .. تدور ..

تباً..
أريد وقفة !
أريد لحظة سلام !
أريد أن أحس داخلي ومحتواي..
أريد أن ألمس قلبي لأتأكد بأنه لازال هنا ..
أريد ألا تدور ..
توقفي ..
لا تذكريني ..
لاتستعيدي الصور ..
لا تتذكري الكلام ..
لا تنادي الماضي بصوت قدوم الأيام !
لا تقتلي بي أحساسي بالزمان ..
لا تطلبي إليّ رسم الابتسام ..
لا تسكبي في عيني سيول آلام ..
لا تأت بغبار أيامٍ مضت .. وتجعليها الآن !
لا توقظي مشاعر حزني.. هناك مشاعرٌ أخرى !! فما رأيك باتفاق سلام ؟؟!
توقفي عن الدوران ... وسأتوقف عن الحياة ...



""" ملحوظة .. الحدث في بدايه البوست هوا وفاة زميل لي في الكليه توفي الاسبوع الفائت .. في حادث ومعه مجموعه من زملائنا في كليات أخرى .. رحمة الله عليهم جميعا ً وأسكنهم ربي فسيح جناته ..
رحمة الله عليك يا عمرو وجعل ربي قبرك روضه من رياض الجنه .. وألهم أهلك وألهمنا الصبر على فراقك ..
اللهم أجرنا في مصيبتنا وأخلف لنا خيراً منها ..
أرجو من كل اللي هايقرا البوست انه يدعيلو ويستغفر الله له ..
ربنا يرحمك يا عمرو

15 التعليقات:

عايش... ولكن !!!!

ربنا يرحمه ويدخله فسيح جناته
ويوسع مدخله ويجعل قبره روضة من رياض الجنه ويبدله دارا خيرا من داره وجيرانا خيرا من جيرانه واهلا خيرا من اهله اللهم امين


تعرفى انا نفس الموضوع حصل معايا من سنتين ليا واحد صديقى جدااا توفى وكنت فى دومات ومش مصدق لفتره لكن قدر الله وما شاء فعل

الخاطره عجبتنى جداااااا وخصوصا دى

لاتحزن .. لا تحزن .. لن أحزن ........!
لكن ..
رغما عني سأموت ألماً..
رغماً عني سأرسم ابتسامتي المزيفه من جديد ..
ورغما عني سأحاول أن أُسعد من حولي .. لوهمي بأن ماليس على مايرام ... سيكون خيراً ..
وسأُضحك الجميع ببسمات ربما آلمتني ..
فما بين فتحة ثغر وارتفاع شفاة ..
يُفتح جرح .. وتسيل دماء ..
ابكي داخلياً وأنزف ..
أحاول ترقيع آلامي .. ولكن ..
قد بليت ... فماذا أرقع ؟؟

عارفه بجد ده انا
دايما بضحك وبهزر محدش عارف جوايا ايه وحتى لو جوايا هموم الدنيا بخبيها خلف ابتسامات

ابدعتى بصراحه
تعيش المنصوره ...ههههه ... ولاده دايما
دمتى بكل الود
علاء

أنــا

عايش .. ولكن !! :
ربنا يارب يتقبل مننا دعاءنا ليه .. ربنا يرحمه ويجمعنا به في جناته امين يارب..

الموضوع دا صعب بجد واتمنى بجد اني اعرف اتخطاه .. انسى بس كمية الحزن دي كلها .. واحاول أعمل حاجه تعزيني فيه وتريحة في قبره ..
ربنا يرحمك يا عمرو ..

ميرسي بجد انك دعيتله ويارب يجعله في ميزان حسناتك ..
شكرا على زيارتك ليا ..
وشكرا بجد على كلامك ..
خليك منورني كدا دايما ..
تحياتي علاء ..

ادم المصرى

رحمه الله عليك يا عمرو ويجعل مسواك الجنه وقبرك روضه من رياض الجنه

الهما ارحمه من عذاب القبر وارحمه من فتنت الممات واجعله من اهل الجنه

بوستك صعب جدا

وبجد بزعل اوى اوى اوى لما بسمع عن موت شاب فجأه هكذا احزن جدا الهما صبرنا على فراق احببنا

Unknown

رحمة الله عليهم
بجد انتي أبدعتي في الخاطرة دي خاصة وإن مساعرك فيها واضحة جدا وكأن ىلامك هي التي تكتب
مش عارف اقول حاجة في ظرف زي ده
ربنا يرحمهم ويصبر أهليهم
عارفة أسلوبك هنا يستاهل كلام كتير قوي كنت مجهز حبة كلام في دماغي أكتبه بس لما عرفت عن الي توفوا قلبي كان هيقف
ربنا يوفقك ويباركلك في موهبتك دي ماشاء الله بجد
مودتي

أنــا

ادم المصري :
ربنا يكرمك يارب .. ويجعل دعائك ليه في ميزان حسناتك انت كمان ..
شكرا لك



كاتب مصري :
ربنا يباركلك يا ابراهيم وشكرا على كل حاجه ..

تحياتي


"اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعفو عنه واكرم نزله ووسع مدخله ونقه من الخطايا كما ينقي الثوب الابيض من الدنس"

مهرة سالم

السلام عليكم ورحمة الله وبركته...
الله يرحمك زملائك ويسكنهم فسيح جناته...
..........
بالرغم من كم الدوائر ...
أحييك على كتاباتك...
...
دمتي بخير..

أنــا

نهار:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..
نورتي المدونه يا نهار ..
معلش ... انا فعلا دوايري كتير جدا ..
جدا .. ويارب تقل بقى..
ميرسي لكلامك ..
وياريت تنوريني دايما ..

تحياتي ..

إيناس حليم

البقاء لله
ربنا يرحمه و يرحم أموات المسلمين جميعا

وفجأة .. تختفي أي دهشه ..
لم يعد هناك ما يَصدُم..

كلماتك جميلة و دوائرك اختبرت الدوران فيها كثيرا..
لا تحزني و حاولي أن تخرجي من تلك الدوائر.. و لو قفزا..

Unknown

هى دايما كدة صراع مع الدوائر الطرق اللى بتؤدى للحزن مفكرتيش فيها بطريقة تانية ان لية منروحش للحزن

الحزن لسة عندة القدرة الغريبة للتجربة للتعليم بيعلم طرق حياة ونظرة اوضح ليها

ربنا يرحم الجميع

واحد

:)))))
أحسنت

أنــا

ايناس حليم :
أشكر لك مرورك الكريم .. أنرتني وانرتي مدونتي بزيارتك لها ..
سأحاول بالتأكيد أن أخرج منها .. وانا في بداياتي للخروج الان ...
دعواتك معانا بقى ..:)



واحد مش فاهم حاجه :
عندك حق في كل كلامك ..وفعلا الحزن والوجع بيعلم كتير .. وبنخرج منه أقوى دايما من الاول ..
أشكرك .. ويارب تنوري كدا دايما ..:)
تحياتي




أحمد ندا :
المدونه منوره بتشريفك ليها :) ..
اشكرك ع الزياره..
تحياتي

Batoooot_soso

السلام عليكم
الله يرحمهم ويرحمنا جميعا
تحياتى بصبر

كأنني أنا

ليه كدا بس!!!

أنا تعبت بجد على ما قدرت أتعايش مع فكرة انهم ماتوا فعلا واننا مش هنشوفهم تاني.. ان ده حصل بحق وحقيقي يعني.

البوست من كتر ماهو جميل...
مش هنام انهارده :(((((

ربنا يرحمه هو وهديل..
وربنا يصبرنا وأهلهم..

وربنا يحميكِ من أخر 3 كلمات في التدوينة :)

MY FATE

"فقط .. أنا أفتقده ..
أشعر أن روحي أقتلعت مني ..
لمن لم أعرف .. فكيف لو كنت أعرفه ؟!"
نفسي أعرف إجابة السؤال ده
كلمات حلوة طبعااا
وربنا يرحمهم ويصبر أهلهم ويرحم جميع المسملمين
سلااام

أنــا

بطوووط :
وعليكم السلام ورحمة الله ..
ربنا يخليكي يا بطوط .. تسلمي ..






كأنني أنا:
منوراااااني جداااااااا..
عارفه ان الموضوع دا كان صعب علينا كلنا بجد .. لكن ان شاء الله نطلع منه بعظة وعبره ونفضل ندعيله كتييييييييييير هو وهديل ..

وربنا يخليكي ليا يا أحلى ريم في الدنيا..

تسلمي يا قمرايه:)






MY FATE:

ربنا يخليكي .. بس انا مش عارفه انتي تقصدي ايه ؟
دا مش سؤال اساسا .. دا انا بستغرب من نفسي مش اكتر ..
يعني ولو كان سؤال فأنا بصراحة مش عايزة اعرف اجابته خااااااااااالص ..

منورااني جدااااااا ..

تحياتي :)

Blogger template 'Darkness Fall' by Ourblogtemplates.com 2008