السبت، 10 يناير 2009

تبرج الجراح


بانتظار
انتهاء السماء من البكاء..

كانت
النجوم
تحث القمر
على الاستمرار
في ارسال الضوء..

والأرض
تتمنى مزيداً
من آلام السماء ..
لمزيد من البكاء ..

وأنا
في محاوله يائسة مني لمساعدتها
أشعل الشموع
علّي أراها تجف ..
....

أطفأتها !!!
....................
...............
............
........


ادركت حينها ..
أن بعض الجراح مؤلم..
وبعضها مستحب ..

وبعضها الآخر.. يقتل .. من فرط الألم بإنتظار الأمل ..

12 التعليقات:

Unknown

ربما يكون البكاء الحل الوحيد لشيء من الراحة من الألم لكنه لا يزيله تماما
ربما ولكن سنبقى نتألم فجراح القلب لا تندمل
مودتي

أنــا

كاتب مصري :
البكاء مجرد تعبير عن الحزن ..أوالألم..
بكاءك لوحع بك .. قد يكون سبب لتعب غيرك
وقد يكون أمنية لآخرون ليروا وجعك..
وقد تبكي بمفردك طويلا .. ولا يأتي من يجفف دمعك ..

هنا يكون البكاء مؤلم حقا .. عندما لا يقّدر..عندما لا يعني شيئا لاحد..
هنا يصبح البكاء جرحا ..
وربما تطور ليصبح جرحا باكيا...

وكما قلت .. جراح القلب لا تندمل..
نعم للأسف ..

أشكرك..
تحياتي لك:)))

Batoooot_soso

السلام عليكم
سعات الدموع بتريحبس مش بيحل كل المشاكل وا مش بيحال خالاص
لكن جراح القلب صعبه جدا مش بتروح بسهوله ولو حتى بدموع وبعدين كل شئ بيبتدى صغير بعدين بيكبر اللى الجرح بيبتدى كبير بعدين بيكبر
وبعدين كثرت البكاء بتوجع العين ههههههههههه
تحياتى

كأنني أنا

أنا ساعات باكون محتاجة السما تعيط عشان أبطل أنا:)

أمينة.. كلامك بقى بيأثر في بشكل مخيف..D:

عجبتني بجد التدوينة دي:)
تسلمي

آه وكفى

وبعضها يجعلنا نتخدر من شدة الألم ونصبح بلا احساس
فهذه الارض تعيسة من يومها
لذلك..
لم تكف السماء بكاءاً عليها

حياه بلا عنوان

البوست كتير حلو وفعلا الواحد لو حس انو انجرح بيحاول يخرج الجرح بالبكاء والحمدلله هو ده الحل الوحيد ياريت تقبلى مرورى للمدونه
تحياتى

أنــا

السلام عليكم ..
سوري جدا على التأخير في الرد بس مكنش عندي نت للأسف ..:((


بطوط :
هههههههههه.. بجد انتي سكر أوي ..
ميرسي على زيارتك بجد نورتيني ..
وعلى رأيك البكا بيوجع العين ..
وانا عنيا ورمت خلاص ..
هههههههههه
سعيدة بيكي جدا .. ويارب يبعد عنك اي جراح أو حزن ..
تحياتي..





كأنني أنا :
ريييييييييم ..
مبسوطة اوي بزيارتك ومبسوطة اكتر بكلامك..بس بطلي عياط بقى .. لانك تقريبا عديتيني وبقيت بعيط كتيير:((
ربنا يكتبلك السعاده دايما ..






آه وكفى :
أسعدتيني جدا بزيارتك ..
وكلامك دايما حلو ودايما بيعجبني..
تقبلي تحياتي ..





حياة بلا عنوان :
انتي نورتي المدونه ونورتي الدنيا كلها ..
سعيدة جدا بمرورك طبعا..
وياريت تنوريني دايما


تحياتي :))

إيناس حليم

حقا المدونة رائعة جدا
أحييك على رقتك و رقيك
بالتأكيد سأتابع مدونتك باستمرار

أنــا

إيناس حليم:
أشكرك بجد على كلامك .. بجد حسيت بفرحة غريبه .. بجد تسلمي
وميرسي جدا على ذوقك ..
يارب تنوريني دايما كدا بزيارتك ..
تحياتي..

واحد

لم أحب -كعادة ذميمة اكتسبتها بالتقادم- أن أضع هذا النص بين متاريس نقديتي الحارقة :))))
النص رقيق وبسيط ومكثف..وعنوانه يذكرني بقصيدة الشاعرة النبيلة روضة الحاج..وتعبيرها الجميل -رغم قسوته- هذا أوان البوح ياكل الجراح تبرجي..
الكتابة كينونة متفردة..أكبر من مشاعر أو انكسارات صغيرة كانت أو كبيرة..فقط اضبطي همزاتك:)))))

أنــا

أحمد ندا :
هههههههه .. أنا هابتدي اخاف اكتب اي حاجه بعد كدا .. الضبط والاملاء دول مشكله فعلا ..
أنا حبيت القصيده دي جدا من وقت ما قريتها عندك ..
بجد رائعه ..
منورني بجد ..
تحياتي يا دكتر

واحد

ههههههههه
هذا عيب في أنا
يصفني عادة أصدقائي الأقرب بأنني صفحة مقطوعة من كتاب الأغاني لأبي فرج الأصبهاني..وأظن أنهم على صواب
:)))

Blogger template 'Darkness Fall' by Ourblogtemplates.com 2008