الثلاثاء، 10 فبراير 2009

لا مشكله ..



أن تبحث عن ذاتك فلا تجدها ليست مشكلة..



المشكلة أن يجدها غيرك وهي ليست لديك ..
المشكله أن يحب ما أنت عليه وأنت لا تعلم من أنت ..
المشكله أن يحاول امتلاك أحاسيسك وهي ليست معك ..
المشكله أن تكون أنت كل مايراه .. وأن تنظر إليه فلا تراه ..




المشكله أن تجد قلباً يحبك بصدق فتكسره ..
وتترك قلبك معلقاً في حبال ذائبة .. وتقف بانتظار انقطاعها .. ليقع وينكسر ..
المشكله أن يأتي ويلملم بقايا قلبك ويكتفي بها .. ومع ذلك .. لا تتقبله




المشكلة أن يقف أمامك عاجزاً عن التقاط الكلمات عدا عن أنفاسه .. وأنت في المقابل تستمع إليه بهدوء وتنتقي كلماتك ومن بطئ أنفاسك تعدها ..




المشكله أنك لا تملك مايريده .. وما تريده .. أيضا لا تملكه ..




المشكله أن يرسم لك عالماً ويبنيه ويقدمه لك .. وأنت تترك كل شيء من أجل أطياف ظل .. لبيت من هُلام ..




المشكله أن في الحياة فرصٌ كثيرةٌ تضيع بانتظار فرصه .. لن تأت في الحقيقه..
المشكله أن مابين يديك دائما لا تراه ..
وتُصران تنظر بعيداً جداً للعثورعلى شيء .. فلا تراه ..




المشكله أن أبسط الأمور قد تَحدث لتُحدث فرقاً كبيراً في حياتنا ..
وأن أعقدها ربما لا تغير شيئاً في الحقيقة ..




المشكله أننا مدركين تمام الإدراك لكل ما يحدث حولنا .. ومع ذلك نصر على الاستمرار في افتعال الخيالات واستصدار جوازات سفرٍ لاحلام .. أقصاها ان تُرى في المنام !




المشكله أننا لا نملك امر قلوبنا ...
المشكله أننا لا نستطيع تغير القدر..
المشكله أننا نحاول دائما فهم الحياة على الرغم من عجزنا عن فهم أنفسنا ..
المشكله أننا عاجزون.. ومع ذلك نحاول ..
المشكله أن مانعتبره مشكله في أغلب الأحيان ... لا يكون هو أصل المشكله ..

****




مش عارفة أنا كتبت الكلام دا ليه ..




بس كلام جه على بالي .. وكتبته من غير تفكير .. تقريبا كل سطرين تلاته .. بيتكلموا عن موقف مختلف مريت بيه .. أو أفكار متضاربه مرت في خيالي .. مش حاجه معينة يعني ..




أي حاجه بقى .. لو مافهمتوش .. برده مافيش مشكله :):)

21 التعليقات:

غير معرف

أنا خايفة أوي...

أنــا

كأنني أنا :
متخفيش ...
صدقيني .. متخفيش..

عبد الحميد محمد

طبعا بعد قراءة كل هذه المشاكل اصادف مشكلة اكبر
كأنني انا تقول انها خائفة من شىء ما
و انا تحاول ان تهدىء من روعها

يبدو انني الاحمق الوحيد هنا الذي لا يرى ثمة ما يخيف

ما علينا

كلامك فلسفي جدا و ينم عن موهبة و حكمة
بعبارة اخرى ليس مجرد كلام و السلام

أنا
ابقى سالمة كأنك أنتِ

أنــا

عبد الحميد محمد :
أولا .. انت منورني طبعا ..
ثانيا .. أنا فاهمه ومستوعبه تماما اللي تقصده " كأنني أنا " ولما قلتلها ماتخفيش .. أنا متأكده أنها هاتفهم أنا اقصد ايه .." أنا وهي أصدقاء على فكره" ..
وبالنسبه لـ "يبدو انني الاحمق الوحيد هنا الذي لا يرى ثمة ما يخيف"
العفو ...أكيد طبعا دا مش حمق .. انت بس مافيش عندك مشكله من دول .. أو ع الأقل بتعرف تحلها ..
وبعدين أنا كمان مش خايفه على فكره!..

ثالثا وهو الاهم .. بشكرك جدااا على زيارتك و أحب أسمع أراءك دايما .. ولازم تكررها بقى :)

تحياتي ..

غير معرف

أولا مدونتك جميلة أوى بجد
ثانيا الكلام تحفة و كلنا تقريبا فينا صفات من دى و فينا أفكار زى دى

بجد البوست عجبنى أوى

أنــا

أنا ودماغي :
أولا : منوراني أوي بجد:)
ثانيا : ميرسي بجد لكلامك الحلو دا ..
ويارب تشرفيني دايما ...
تحياتي

واحد

سامحك الله!
لو تعلمين أنك ذبحتني بهذه التدوينة
ذكرتني بخيبتي التي شقتني نصفين

إيناس حليم

كلماتك بتوصل 1000 معنى بين السطور
من حق كل انسان في الدنيا انه يلاقي حد يحبه بجد ، حد يبقى مبهور بوجوده جمبه و يحس انه عايز يديله الدنيا كلها..
مش حد قرر يحبه مبادلة للحب أو رغبة في الاستهلاك المستمر لمشاعره مش أكتر..
ده معنى وصلني من ال 1000 معنى اللي في البوست الرائع بتاعك..

تحياتي

أنــا

أحمد ندا :
أعتذر منك .. لكن... تأكدأنك "لست وحدك" وان عاد بك الزمان .. لن تكون غيرك ..
يعني نصيبنا كدا هانعمل ايه يعني ؟؟؟
ربنا يستجيب دعاءك ويسامحني ويسامح الجميع يارب ..
منورني بجد يا دكتر ..




ايناس حليم:
مبسوطة كتييير جدا بزيارتك .. والمعنى اللي وصلك يمكن مكنتش اقصدة وانا بكتب البوست .. بس حسيت بيه لما قريته في كلامك ..
ليكي بعد تاني في التفكير ..

خلينا على بالك كدا دايما ..

تحياتي جميعا..

فتــافيت (رحاب الخضري)

ده بوست مشكلة بجد

حلوووووووووو اوووووووووي

المشكلة انك في مشكلة.. ومش عارفة فين المشكلة
ولو مش فاهمة المشكلة مش مشكلة.. لكن لو فهمها المشكلة ومش عارفة تحليها هي ديه المشكلة

فهمتي حاجة ..؟؟؟... اقولك مش مشكلة

مرور اوي هنا .. هامر تاني بعون الله.. فيها مشكلة

سلااامة يا احلة مشكلة :)

فتــافيت (رحاب الخضري)

على فكرة كان قصدي مرور اول .. مش مرور اوي

يلا خير مش مشكلة ؛)

أنــا

فتافيت:
هههههههههههه
يا ستي انا كنت في مشكلة و عرفت ايه المشكله وعشان احل المشكله دخلت في مشكله غيرها ..
وبقت مشكله ..
هربت في الاخر والمشكلة لسه مشكله ..

بس عارفه ايه احلى حاجه في المشكله دي..؟
انها خلتك تمري عندي هنا .. مرور أول .. ويارب يكون في تاني وتالت ورابع ..
منوراني جدا ..
واكيد مافيش مشكله ..
تحياتي بشدة .. وبدون مشكلة

ريكو

المشكله أننا لا نملك امر قلوبنا ...
المشكله أننا لا نستطيع تغير القدر..
المشكله أننا نحاول دائما فهم الحياة على الرغم من عجزنا عن فهم أنفسنا ..
المشكله أننا عاجزون.. ومع ذلك نحاول ..
المشكله أن مانعتبره مشكله في أغلب الأحيان ... لا يكون هو أصل المشكله
****تلك هى مشكلتنا كلنا
فكلنا هذا الكائن العجيب الذى فى معظم الاحوال يصنع فى حياتة حالة من العذاب المصطنع فى اغلب الاحيان فلو اننا نتصالح مع انفسنا ونتصالح مع اللة ونرضى باقدارنا لتلافينا كل هذة المشاكل
رحمنا اللة من تلك الهواجس والعذابات والهمنا الصواب دائما
تحياتى لك وتمنياتى بحياة هادئة صافية
تقبلى مرورى الدائم

أنــا

ريكو:
منوراني فعلا ويارب مرورك دائم عندي دااااااايما ..

تحياتي:)

ادم المصرى

لالالالالالالالالالالالا

بجد لالالالالالالالالالالا تحفه طب انا هعلق على

انى معنا البوست فى مليون معنا

بجد انبهرت انتى طلعتى نابغه

البوست يحسسك انو هيطلع من الشاشه

ويعملى حاجه

ههههههههههههههههههه

سورى اصلى بعد مخلص كام كلمه كنت بتنح افكر فيهم شويه

لفو دماغى وعملت كبايه شاى عشان اركذ اكتر

فلسفتك بجد تدهش اى حد مهما كان

عقليتو او تفكيرو

اهنيكى جدا جدا

وتحياتى لكى يا عبقريه

واحد

نصيبنا كده فعلا
لكني أتمنى كما تمنى مولانا المتنبي
أما تغلط الأيام في بأن أرى**عدوا يباعد أو حبيبا يقرب
لكنها لا تغلط

أنــا

أدم المصري :
ربنا يكرمك يا رب .. بس على فكره مش للدرجة دي يعني ..
ميرسي انك بترفعلي معنوياتي ..
ويارب تفضل ترفعهالي كدا دايما ..
تحياتي بشدة آدم..






أحمد ندا :
أنا أول مرة اسمع البيت دا ...

بس مفيش حاجه يعني بعيد عن ربنا ...
الفكره ان اللي فات خلاص فات سواء معانا او ضدنا ...لازم نرضى بيه زي ماهو كدا ..
اما اللي جاي .. نتمنى اكيد انه يكون في صالحنا ..والله اعلم بقى ..
احلى حاجه في الدنيا دي .. الصدفة ..
لا تتخيل هي ممكن تعمل ايه ..
وبرده في الاخر كله نصيب .. وربنا يكتبلنا كل خييير

تحياتي :)

احمد على نصار

نبدئيا هذه اول زياره
تساؤلاتك اعجبتنى .. لكن يبدو انك تفكرين كثيرا فى الحياة والمشكلة انها ملخبطة من الاساس .. ولن يجدى كل هذه المشاكل .. وكما قال الشاعر :
ياللى بتسأل عن الحياة حدها كده زى ما هيه
تحياتى

أنــا

أحمد علي نصار :
ههههههههههه.. عجبني أوي بيت الشعر دا :):)
هي مش متلخبطة ولا حاجه ...
لا .. تصدق فعلا هي متلخبطة .. بس أنا مكنتش واخده بالي..:)
ما علينا .. ربنا ييسر الأحوال.. وتتلاشى كل المشاكل دي بأزن الله ..
منورني جدا ..
ويارب تشرفني دايما ..
تحياتي ..

Anas

ماشاء الله تبارك الله


بوست رووعه

هل تسمحي لي بالاقتباس منه...!


تحياتي لك ولإبداعك

أنــا

anas:
نورتني جداااااااا بزيارتك ليا ..
طبعا تقدر تقتبس زي ما انت عاوز :)
ليا الشرف طبعا ..
دي أول زياره .. وياريت ماتكنش الاخيرة..
تحياتي انس :)

Blogger template 'Darkness Fall' by Ourblogtemplates.com 2008