الجمعة، 13 فبراير 2009

محاولة لإثبات عدم الفهم!


في خضم محاولاتي الكثيرة .. أردت فقط تسجيل بعضها..
لأثبت أنني حاولات ألا أحاول ..
لكني للأسف لازلت ..

فكانت..

محاولة لإثبات انتفاء الحس

محاولة لإثبات قدرة غير موجوده على الكره

محاوله لإثبات أن كل ما كان يحدث مجرد رد فعل..

محاولة لإثبات أن كل ما كان يُرى مجرد وهم ..

محاوله لاثبات أن المحاولات الواضحة والمختفية ليست إلا سوء فهم..

محاولة لاثبات أن كل تلك الطاقات المنبعثه من جهاز مخصص لبث الاشعاع ماهي إلا هلوسات بصر يرى وهم..

محاولة لإثبات أن ما يسمونة لغة لا يفهمها سوى اثنين ليست الا قراءة خاطئه لحروف كتبت عن غير قصد ..
***

محاولة لإثبات أن الحياة الكاملة القائمة وراء الكلمات الصامتة .. ليست إلا حروفاً سقطت بين السطور..

محاولة لإثبات أن الأمور الواضحة فعلاً الجلية تماماً.. يحوم حولها ضباب يجعلها ضمن الـ لا وجود..
***

محاولة لإثبات أن الشكل المربع يمكن له أن يستدير ..
محاولة لإثبات أن استثارة الضحك ورسم ابتسامة على شفاة دمية خشبية ـ ليست بالضرورة أن تكون بينوكيو ـ أمرٌ سهل..

محاولة لتصديق أن ماتراه أعيننا وتسمعة آذاننا وتعية عقولنا .. مجرد رؤية لكابوس في هيئة حُلم ..

إنها فقط محاولة لإثبات .... عدم الفهم !!..

17 التعليقات:

بسمة انور

فلنحاول
نحاول اثبات اى حاجة المهم يكون فى مبادرة بالمحاولة


موضوع حلو ... تسلمى

أنــا

BASMA:
أنا كنت متأكده ان محدش هايفهم الموضوع دا بالذات ...
ودلوقتي أتأكدت أكتر ...
بس تسلمي ع المرور ..

تحياتي بسمة

واحد

النفري يقول...
"كلما اتسعت الرؤية...ضاقت العبارة"

غير معرف

هو البوست حلو و اللى أنا فهمته منه برضه مش قادرة افسره

مش عارفة ليه حاسة إن فى حاجة انا مش قادرة افهمها :(

أنــا

أحمد ندا :
دي تنطبق تماما علي البوست بتاعك انت ..
اعتبرني انا اللي قلتهالك بقى :)





أنا ودماغي :
عارفه .. مش في اوقات كدا بتبقي فاهمه اية اللي بيحصل حواليكي .. ومع ذلك بتعملي نفسك مش واخده بالك ..
انا بقول بس اني بحاول ما اخدش بالي ..
من حجااااات كتييييير..
وبحاول اني احسس اللي حواليا اني مش أخده بالي .. ومش فاهمه ..
يعني يعني "" بستعبط ""


بصي .. ماتخديش في بالك:)
تحياتي

واحد

لم تضق العبارة..
لكنه حذر البوح

واحد

أتذكر كلمة الفاتن البرتغالي الشاعر العبقري "فرناندو بيسوا"
إن أكثر الحاجات الإنسانية دناءة الحاجة إلى البوح

ريكو

حبيبتى لا نستطيع نفى كل ما لا نبغاة
لأنة بالفعل أصبح حقيقة يجب ان نتعايش معها ولا ننفيها ابدا
فالاسلم ان نحاول تغيرة للاصلح بدلامن انكارة
وان كنا لا نستطيع تغييرة فلتعلم منة فى المستقبل
تحياتى

أنــا

ريكو:
عندك حق فعلا ..
بس دايما لما بنكون جوا المشكله مابنيقاش عارفين نشوفها كويس ..
وبنقعد نفكر في المشكله بدل مانفكر في الحل ..
أشكرك بشدة ..
تحياتي

أنــا

أحمد ندا :
كلام "الفاتن البرتغالي الشاعر العبقري "فرناندو بيسوا" ..
كنت فعلا محتاجة اسمعه .. عشان كان نفسي بجد أقولة.. بس مكنتش لاقية صيغة ..

بستفيد منك كتير على فكره وانت مش واخد بالك .. :):)

دمت بكل الود :)

تحياتي

غير معرف

منمونتي العزيزة..

لو انت هتفضلي تحاولي يبقى
انك تعملي مش آخدة بالك
مش دي الطريقة الي تثبتي بيها عدم الفهم..

بس لو عايزة رأيي.. اقرأي آخر رسالة فيس بوكية منك هتكتشفي انك مش مطالبة تثبتي أي حاجة..
وعليه العوض بقى
:D

تسلم حروفك يااجمل مدونة -بكسر الواو- في الدنيا:)

ادم المصرى

بوست جميل

وبجد المحوله شيئ جميل نتمنا من الله

ان ينفع بها الناس وعباده والمسلمين

وتعود بفائده علينا جميعن

كأنني أنا

منمونتي العزيزة كلاكيت تاني مرة D:


بما ان انا طلعت فاهمة بالشقلوب
- مع ان دي غلطتك انتِ..
انتِ اللي كنت بتحكي في حاجة وكتبتِ تدوينة عن حاجة تانيه خالص -

يبقى إذًا.. أنورك تاني بقى وخلاص..


بصي يا قلبي..
من غير ماتتعبي نفسك بمحاولات
يا تصيب يا تخيب.

الأيام كفيلة انها تثبت اللي انتِ مش عارفة تثبتيه.

ساعات بيكون أحسن حاجة ممكن تتعمل.. انك ماتعمليش أي حاجة.


تسلم حروفك تاني مرة :)

دعاء مواجهات

فلتثبتى فهمك
وتثبتى وجودك
وتثبتى انك ما زلتى تتنفسين
تحياتى الجامدة جدا لكل محاولاااتك

بيس

أنــا

كأنني أنا :
:):)
" وش احمر ومكسوووف اوي " :)

وانا مستعده نعييد المشهد مليون مره .. المهم الاقي كومنت التايتل بتاعه " كأنني أنا "

"ساعات بيكون أحسن حاجة ممكن تتعمل.. انك ماتعمليش أي حاجة."
الجملة دي عجبتني اوي .. أوي أوي يعني

انا فعلا مابعملش حاجه .. بس انا مابقدرش ما افكرش .. :(((


* مش من ضمن قدراتي :(


عموما عموما ... الدنيا لسه بخييير والوقت بيعدي والدنيا مابتقفش ,,,
عادي يعني :)" إحنا جامدين اوي على فكره "

انتي اللي تسلميلي يارب ..ويسلملي وجودك في حياتي ..:):)






ادم المصري :
ميرسي انك منورني داااااااايما ..
وعلى فكرة المحاولات دي نافعة فعلا .. مش هزار يعني ..
اهي بتساعد ع الاقل انك تاخد قرارك حتى لو مش قادر تنفذه ..
عموما ..
بجد بجد منورني ..
ويارب تشرفني كدا دايما...





دعاء مواجهات :

""فلتثبتى فهمك
وتثبتى وجودك
وتثبتى انك ما زلتى تتنفسين""

كلامك عجبني .. بجد ... بغض النظر عن اي شيء
كلامك لوحدة كدا حماسي .. بجد حبيته :)
منوراني كتيييييير ..


تحياتي جميعا ..

shaimaa samir

بل محاولات
لاثبات كل ما يمكن اثباته

ضعى خطا تحت كل

وهنا يكمن التكريم

انسان


تحياتى

Ahmed Hishmat

أنا كنت فاكر إني بعمل الموضوع ده لوحدي
طلعت إنت كمان
أكيد كده بقى
في ناس تانية كتير
عايشين
في موضة الاستعباط دي
...................
بس أنا مش عارف
على قد ما هي بتريح من كلام ورغي كتير
على قد ما هي مشاكل في الأخر
لأنها تأجيل
وتسويف
وانتظار صدفة
يا تحصل يا متحصلش

Blogger template 'Darkness Fall' by Ourblogtemplates.com 2008